Medīt tendences

Raksta autors: Edīte Šnepste

Saulaini un nu jau pavisam noteikti pavasarīgi sveicieni visiem!

Tā kā nu jau kādu laiku sevi pieskaitu pie lielās Tellus saimes, tad, kā jau kārtīgam Tellusietim pienākas, nolēmu, ka būtu jāpadalās pieredzē un zināšanās arī ar citiem.
Proti, tā nejauši sanāca pabūt vienā prezentācijā, proti, 26. martā SWEDBANKā tika prezentēti pirmie pētījuma „TENDENČU MEDĪBAS” rezultāti, uz kuru biju aizgājusi tīri intereses pēc.


Tā kā man pašai līdz šim nebija ne mazākās nojausmas, ka kaut kas tāds pie mums, Rīgā, notiek, tad domāju, ka daudziem varētu būt līdzīgas izjūtas dzirdot šo vārdu salikumu, kas pirmajā brīdī liekas diezgan kopā nesavienojams.
Nu, lūk, (tad beidzot esmu nonākusi pie lietas!) tad neliels ieskats par tēmu – KAS? KUR? KĀ? KĀPĒC?
Tātad, kā jau minēju, pētījumu „TENDENČU MEDĪBAS” SWEDBANK jauniešu programma OPEN un kaut kas tāds Latvijā notiek pirmo reizi. Projekts tika uzsākts jau šī gada janvārī ar mērķi noteikt, kas būt aktuālās tendences jauniešiem svarīgākajās dzīves jomās: mācībās, darbā, ballītēs un dzīvesstilā.

Lai to noteikti, visu šo laiku ļoti cītīgi strādāja OPEN Tendenču mednieki – atraktīvi un radoši, aktīvi un darboties griboši, kā arī sabiedrībā pazīstami jaunieši – radio cilvēks Toms Grēviņš, uzņēmējs, modes un mākslas speciālists Mareks Kaminskis, grupas Tribes of the City soliste Ksenija Sundejeva, jauno mediju speciālists Artūrs Mednis, antropoloģijas studente Margarita Miķelsone un pētījuma vadītājs – sociālantropologs Klāvs Sedlenieks. Šie bija tie cilvēki, kas triju mēnešu laikā, intervējot, novērojot jauniešus, apmainoties ar viedokļiem blogos, fotografējot un iemūžinot visu video, centās noskaidrot svarīgākās tendences jauniešu vidū.

Pētījuma rezultātā (kas arī tika prezentēti 26. martā!) tika noteiktas četras galvenās tendences – retro/vintage, lēnā kustība, gudra tērēšana un pašdarbība.
Ai, ai, ai, kā negribas izplūst garos tekstos, bet nu tomēr man šis pētījums dikti patika, tāpēc, piedodiet, tomēr uzbāzīšos, gribas, lai visi uzķertu to ideju, kas un kā!

Nu tad pāris vārdos par katru tendenci:
Retro/vintage – jauniešu vidū galvenais uzsvars vairāk netiek likts uz savas finansiālās spējas demonstrēšanu, jaunieši vairāk nelielās ar savu pārākumu, ar bagātiem vecākiem un nepērk dārgas mantas tikai tāpēc, lai izrādītos; moderns atkal ir viss vecais un tā atdarinājumi, kā arī jauniešu vidū arvien lielāku atzinību iegūst 70., 80. gadu mūzika, mēbeles un apģērba elementi, piemēram, puišiem, baltas šlipses uz melna krekla. Ak, jā, un vēl atgriežas rokenrols!
Gudra tērēšana – īsāk sakot – stilīgi ir maksāt mazāk, bet iegūt un atļauties vairāk; jaunieši arvien vairāk savus finansiālos līdzekļus iegulda izglītībā, nevis lietās;  izklaidei vairāk neizvēlas Vecrīgu, bet to dara ārpus centra rajona; bieži organizē mājas ballītes un dodas atpūsties un smelties iedvesmu uz laukiem; nu ja, un, protams, kā jau paši zinām – saziņai visbiežāk izmanto internetu!
Lēna kustība (šitais mani pašu pārsteidza visvairāk, lai gan, ja labi padomā, tad es pati arī tā daru!) – par spīti steidzīgajam dzīves ritmam, jauniešu vidū arvien vairāk vērtību iegūst tieši tie dzīves aspekti, kam nepieciešams laiks un rūpes, piemēram, atkal topā ir ēst gatavošana mājās, pašdarinātas mantas, veselīga pārtika, atkritumu šķirošana, vārdu sakot, darbības, kas prasa laiku. Skolēni vairāk necenšas pēc vidusskolas uzreiz ielekt universitātē, bet apdomāt un studēt, kad ir tam gatavi un arī studenti darbu neizvēlas vairāk tikai naudas dēļ, bet gan izvēlas darbu, kas tiešām interesē! (uj, es ceru, ka šitais mani arī kādreiz piemeklēs!)
Pašdarbība – hobiji arvien biežāk pārvēršas biznesā, jaunieši ir uzņēmīgi un iniciatīvas bagāti un vislielākā nozīme ir tieši katra individualitātei!
Nu ko – tas man īsumā arī viss, vien piebildīšu – ka projekts turpinās un ja kādam ir kas sakāms šajā kontekstā, tad www.open.lv droši var blogot par šo tēmu!
Nu tad – veiksmīgi un baudām pavasari!!!